olej, sklejka, 23,5 x 18 cm, sygn. p.g.: J. Malczewski.
Prezentowany obraz nawiązuje do kompozycji znanej jako "U źródła", "Źródło", "U źródła prawdy", z 1909, obecnie w zbiorach prywatnych (obraz ten był eksponowany na wystawie "Jacek i Rafał Malczewscy" w 2011 w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu). Postać nagiej siedzącej kobiety trzymającej dzban z którego wycieka woda do strumienia, stawu (?), to zasadniczo jedyny motyw łączący obydwie kompozycje. Przy rozbudowanym pejzażu i złożonej symbolice obrazu "U źródła", prezentowana praca ogranicza się do ukazania aktu na tle łagodnego krajobrazu z łąką i fragmentami zabudowań w oddali. Obraz "U źródła" opisuje Włodzimierz Kalicki w swoim artykule o związkach Malczewskiego z Marią Balową: "Maria Balowa była nie tylko wierną admiratorką, kochanką, modelką, opiekunką, słuchaczką, pocieszycielką. W oczach Malczewskiego bywała też uosobieniem kobiecości groźnej, wiodącej mężczyznę na pokuszenie. Ale na obrazie "U źródła" pani Balowa należy do porządku płci przyjaznego mężczyźnie: piękna, jasna, ciepła (...) Malczewski malował ją wielokrotnie - przez lata była jego modelką w trakcie pracy nad najważniejszymi obrazami. W 1909 roku namalował "U źródła" (czasem obraz nazywano "Źródło" lub "U źródła prawdy"). (Włodzimierz Kalicki "Malczewski u źródła" 14.09.2012 15:11, http://wyborcza.pl/alehistoria/1,128610,12485624,Malczewski_u_zrodla.html)
Do wylicytowanej kwoty doliczona zostanie opłata aukcyjna.
Jacek MALCZEWSKI (1854-1929)
W latach 1872-75 i 1877-79 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki oraz w latach 1876-77 u Henri Ernesta Lehmana w Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu. Na formację artysty wpłynęły liczne podróże do Paryża, Monachium, Wiednia, Włoch, Grecji czy Turcji. Istotnym źródłem inspiracji Malczewskiego był rodzimy folklor, polska literatura i historia, także tradycja biblijna i mitologiczna. We wczesnej fazie twórczości malował realistyczne sceny związane z martyrologią Polaków po 1863 roku. Po 1890 r. ukształtował się symbolizm w twórczości artysty i powstają malowane w tej konwencji portrety, autoportrety i kompozycje rodzajowe.
Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela malarstwa polskiego symbolizmu wsławił się też jako wybitny pedagog. Wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1896-1900 i 1910-1921), a w okresie 1912-1914 pełnił funkcję jej rektora. W 1897 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Twórczość Malczewskiego był wielokrotnie prezentowana poza granicami kraju, doceniana i nagradzana, m.in medalami na międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Berlinie (1891) i Paryżu (1900).
Licytuj z DESA