węgiel, kredka, lawowany, karton, 54 x 74,5 cm sygnowany l.d.: M. Gierymski Obraz po konserwacji.
Ekspertyza dr Haliny Stępień. "Kompozycja ta wykonana w nieczęsto używanej przez tego malarza technice, w nietypowej formie, bardzo znaczących wymiarów powstała zapewne w związku z jego zainteresowaniem w czasie studiów w Akademii monachijskiej techniką, o czym pisał w liście: "... rysowania na sztalugach i to stojący [...] i cieniowania węglem..." (M. i A. Gierymscy, Listy i notatki, Wrocław 1973, s. 8, komentarze H. Stepień). Sam fragment pejzażu, ukształtowanie znany mi jest także z innej jego pracy olejnej z równie wąskim o podniesionym łuku mostkiem łączącym spadziste brzegi nad najpewniej strumieniem. Kompozycja całości rozwiązana realistycznie ze szczegółami rysunku w pierwszych planach, w głębi potraktowana jest bardzo malarsko (roztarty węgiel!) zgodnie z emploi artysty. Podobnie nieco zachmurzone niebo przypomina jego obrazy. Sposób kształtowania terenu, roślinności, w zbliżeniu, splotów zachodzących na siebie konarów i gałęzi również znany jest z wielu rysunków, szkiców i studiów malarskich, a także obrazów Maksa Gierymskiego. Operowanie z wyczuciem czernią i bielą nie pozbawia kompozycji światła i zróżnicowania natężenia umownych barw. Sugeruje natomiast jak gdyby światłocieniową odbitkę graficzną. W graficznym potraktowaniu całości przedstawienia, uwzględnia ono jako bardzo ważny, niemal dekoracyjny element - stado owiec wchodzących na mostek, których grzbiety układają się w rodzaj rytmicznie rozwiązanego fryzu - otwiera go postać pasterza w kapeluszu (i kobiety ?), a zamyka sylwetka dużego psa. Takie właśnie potraktowanie stada owiec i sposób ujęcia go (nie na wprost !) znane jest z popularnego obrazu Maksymiliana Gierymskiego "Krajobraz o wschodzie słońca". Praca ta łączy cechy warsztatu Maksymiliana Gierymskiego z jego sposobem obrazowania tematu - wycinka natury, a zarazem odpowiada zachowanym w listach opisom obserwowanej
Aukcja 138 / Poz. 25 - "Pejzaż z mostem i stadem owiec"
Do wylicytowanej kwoty doliczona zostanie opłata aukcyjna.
Maksymilian GIERYMSKI (1846-1874)
Wybitny przedstawiciel szkoły monachijskiej oraz prekursor realizmu w polskim malarstwie. W 1862 rozpoczął studia w Puławach na Instytucie Politechnicznym Rolnictwa i Leśnictwa. Przerwał je, gdy rok później wybuchło powstanie, w którym Gierymski wziął udział. Klęska powstania oraz towarzyszący jej żal młodego patrioty, wpłynęły na sztukę Gierymskiego. W 1864 podjął studia w warszawskiej Szkole Głównej na Wydziale Matematyczno-Fizycznym, ale rzucił je po zaledwie kilku miesiącach. Nie był też zadowolony z nauki w Klasie Rysunkowej, którą rozpoczął w 1865 roku. W 1867, dzięki stypendium, wyjechał do Monachium. Poznał tam Józefa Brandta i innych polskich artystów tworzących w bawarskiej stolicy. Gierymski w Monachium uczył się m.in. u Franza Adama, znanego malarza scen batalistycznych. Do Maksymiliana wkrótce dołączył młodszy brat Aleksander, również malarz. Starszy Gierymski już od roku 1869 odnosił większe sukcesy. Kolekcjonerzy zaczęli wtedy interesować się jego twórczością. Kolejne lata przyniosły mu dalsze wyróżnienia, medale i sukcesy na wystawach. Zmarł przedwcześnie w wieku 28 lat.
Licytuj z DESA