pastel, papier na tekturze, 70 x 50 cm sygn. p.śr..: Axent
Na odwrocie atramentem opinia Stefana Sonnewenda - zaprzysiężonego rzeczoznawcy w zakresie dzieł sztuki na Okręg Izby Przemysłowo Handlowej w Poznaniu i zarazem malarza, ucznia Teodora Axentowicza w krakowskiej ASP, Poznań 3 marca 1939: "Niniejszym potwierdzam, iż obraz drugostronny, pastel, wielkości 50 ctm x 70 1/2 ctm, przedstawiający kobietę szatynkę twarz troikart (sic!), w atłasowej sukni z połyskiem u dołu jasno żółtym – zamyślona, podpis przy twarzy "Axent". Stwierdzam iż obraz ten jest autentyczną i oryginalną pracą ś.p. "Prof Teodora Axentowicza" co stwierdzam Ja jako uczeń Jego. Sonnewend Stefan. (Opinia opatrzona dwoma pieczęciami podłużnymi).
W Muzeum Narodowym w Warszawie przechowywana jest reprodukcja barwna pastelu Teodora Axentowicza z 1909, do którego pozowała najprawdopodobniej ta sama modelka, ubrana w identyczną suknię i kimono narzucone na prawe ramię. ( P. Kopszak "Teodor Axentowicz (1859-1938)", Edipresse Polska, Warszawa 2007, il. s. 44).
Do wylicytowanej kwoty doliczona zostanie opłata aukcyjna.
Teodor AXENTOWICZ (1859-1938)
Malarz, pastelista, litograf. Był w swoim czasie jednym z najbardziej znanych i cenionych artystów polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, a następnie uzupełniał studia w Paryżu, gdzie przebywał przez kilkanaście lat. Brał udział w Salonach Paryskich. W 1890 zastał członkiem Société Nationale des Beaux-Arts. Wielokrotnie wyjeżdżał też do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). Na uczelni wykładał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora. Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", członkiem wiedeńskiej "Secesji" i współpracownikiem jej pisma "Ver Sacrum". Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował także obrazy o tematyce rodzajowej. Był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Malował farbami olejnymi i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu.
Licytuj z DESA