olej, płótno (dublowane), 56 x 71 cm, sygn. l.d.: A. Kotsis w Krak / 868 Obraz po konserwacji.
Opinia Adama Konopackiego, Agencja "Art Konsultant", 3 czerwca 1997. Obraz opisany lub reprodukowany w: 1. "Kłosy", 1874, II, 164 – zatytułowany "Pogorzelcy". 2. "Katalog wystawy 'Sto lat malarstwa polskiego 1800-1900'. Dzieła artystów nieżyjących", opr. Fr. Klein, Kraków 1929, s. 31. poz. kat. 131, reprod. cz.-b., jako własność Leona Holzera w Krakowie. 3. "Sztuki piękne", R. V, 1929, s. 269, reprod. cz.-b. 4. Jerzy Zanoziński "Aleksander Kotsis. 1836-1877", Warszawa, 1953, ss. 24, 25. Obraz został zakupiony przez obecnych właścicieli na aukcji nr 1 Polskiego Domu Aukcyjnego Sztuka w Krakowie, 15. 11. 1997.
"Wybitnym osiągnięciem artystycznym był wreszcie obraz pt. "Żydzi - pogorzelcy w Wiśniczu" z r. 1868, którego miejsce obecnego przechowania pozostało niestety dotąd nieznane. W obrazie tym, niemal publicystycznym w konkretności poruszanego zagadnienia, dotknął Kotsis jednej z plag kapitalistycznej rzeczywistości, jaką były nieustanne pożary w małych miasteczkach zamieszkałych przez biedną ludność żydowską. Wspaniale malowana na pierwszym planie postać ślepego starca z żebraczym tobołkiem na plecach, którego prowadzi mały chłopiec w łachmanach, jest tu symbolem beznadziejnego losu licznych w owych czasach pogorzelców. "( J. Zanoziński, ss. 24-25).
Do wylicytowanej kwoty doliczona zostanie opłata aukcyjna.
Aleksander KOTSIS (1836-1877)
Malarz krakowski, prekursor tendencji realistycznych w malarstwie lat 60. i 70. XIX w. swoje kształcenie rozpoczął w szkole sztuk Pięknych w Krakowie pod okiem W. K. Stattlera, W. Łuszczkiewicza i A. Płończyńskiego, gdzie zdobył opinię jednego z najzdolniejszych uczniów. Dzięki uzyskanemu stypendium w 1890 roku kontynuował edukację we Wiedniu na oddziale malarstwa historycznego. Początkowo częstym motywem w twórczości Kotsisa były przedstawienia tatrzańskie podkreślające barwny folklor Podhala, następnie przeszedł do tematyki związanej z nędzą panującą w podkrakowskich wsiach. Wiele dzieł artysty obecnie znajduje się w polskich muzeach narodowych, w obiegu antykwarskim są rzadko spotykane.
Licytuj z DESA