Olej, płótno, 81,8 x 56,5 cm, sygnowany l.g. [18]96 JMalczewski
Tożsamość mężczyzny o pogrążonej w cieniu twarzy z wydatnymi kościami jarzmowymi, kędzierzawych włosach i podkręconych, ryżych wąsach stanowi zagadkę. Ciasne skadrowanie niedbale opartej, odwracającej się ku widzowi postaci siedzącej pod światło w płytkiej, nieokreślonej przestrzeni dynamizuje kompozycję. Mistrzowskiemu operowaniu światłem towarzyszy irrealne traktowanie koloru, przejawiające się w typowym dla Malczewskiego sposobie oddawania przejrzystości skóry oraz podających na mężczyznę barwnych refleksach pozbawionych dającego się zidentyfikować źródła. Mocny, kontrastowo wydobyty światłem wolumen portretowanej postaci odcina się od tła, a za nim majaczą mogące mieć symboliczny sens schody.
Do wylicytowanej kwoty doliczona zostanie opłata aukcyjna.
Jacek MALCZEWSKI (1854-1929)
W latach 1872-75 i 1877-79 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki oraz w latach 1876-77 u Henri Ernesta Lehmana w Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu. Na formację artysty wpłynęły liczne podróże do Paryża, Monachium, Wiednia, Włoch, Grecji czy Turcji. Istotnym źródłem inspiracji Malczewskiego był rodzimy folklor, polska literatura i historia, także tradycja biblijna i mitologiczna. We wczesnej fazie twórczości malował realistyczne sceny związane z martyrologią Polaków po 1863 roku. Po 1890 r. ukształtował się symbolizm w twórczości artysty i powstają malowane w tej konwencji portrety, autoportrety i kompozycje rodzajowe.
Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela malarstwa polskiego symbolizmu wsławił się też jako wybitny pedagog. Wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1896-1900 i 1910-1921), a w okresie 1912-1914 pełnił funkcję jej rektora. W 1897 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Twórczość Malczewskiego był wielokrotnie prezentowana poza granicami kraju, doceniana i nagradzana, m.in medalami na międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Berlinie (1891) i Paryżu (1900).
Bid now